Toppbilde

Hva er Daniel-faste?

Daniel-faste er basert på den faste vi finner i Daniels bok. Daniel avstår ikke helt fra å spise og dermed viser han en alternativ måte å faste på.

I Dan 1. 8 - 14 gjennomfører Daniel en 10 dagers grønnsaksfaste; «Prøv tjenerne dine i ti dager! Gi oss grønnsaker å spise og vann å drikke!» (Dan 1.12). Hensikten med denne fasten var ønsket om å innvie seg for Gud, de søkte hellighet og renhet. Senere fastet han i 21 dager. Denne gangen bar Daniel på byrder, han trengte bønnesvar. «På den tid hadde jeg, Daniel, sørget i tre uker. Fine retter åt jeg ikke. Kjøtt og vin kom ikke i min munn. Heller ikke salvet jeg meg før de tre ukene var til ende» (Dan 10:2 -3). Her forteller han at levde enkelt. Han levde tilbaketrukket og fokuserte på den åndelige verden.

I dag praktiserer mange en kombinasjon av disse to ulike fastene Daniel gjennomførte. Mange vil derfor forbinde Daniel-faste med en 21 dagers frukt og grønnsaksfaste. Selv om Bibelen ikke gir oss en liste over mat vi kan spise inkluderer den frukt, grønnsaker, korn, frø og nøtter.

Hva du ikke kan spise

Alle søtstoffer, inkludert honning, raffinert sukker og kunstige søtstoffer. Du må også unngå å bruke margarin og matfett. Brød, meieriprodukter, kjøtt, fisk og bearbeidet mat er heller ikke tillatt. Du kan bare drikke vann eller presset frukt, bær og grønnsaksdrikker.

Hvordan faste?

Husk at kroppen må få tid til å venne seg til nytt kosthold. Når du starter en faste er det derfor lurt å begynne å trappe ned vanlig mat de første par dagene. Hvis du faster lenge, f.eks. 21 dager, bør du bruke de neste 5 dagene på å venne kroppen til vanlig mat igjen. Husk å drikk vann regelmessig, det vil også hjelpe deg å føle deg mett og hindre at du overspiser den første tiden. En av fordelene ved å gjennomføre en slik faste er at det renser kroppen for alle kjemikalier og andre giftstoffer vi for i oss gjennom ferdigforedlet mat.