Toppbilde

Din personlig gudstjeneste

Søndag satte Steinar fokus på det som er årets tema når vi nå går inn i 21 dager bønn med bønn og innvielse. I år vil vi fokusere på det å tjene Jesus. Første del handler om vår personlige gudstjeneste. Paulus sier at det er veldig praktisk, det handler mer om kropp en ånd!

I Rom 12:1 forklarer Paulus hva som er vår personlige gudstjeneste: «Derfor formaner jeg dere ved Guds barmhjertighet, søsken: Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste» (BM2011). I The Message forklares dette verset på følgende måte: «Så dette er hva jeg vil at du skal gjøre, og Gud skal hjelpe deg: Ta ditt hverdagslige vanlige liv, når du sover, spiser, går på arbeid/skole og på din fritid; Sett det frem for Gud som et offer. Å gripe de muligheter Gud gir deg, det er det beste du kan gjøre for ham.»

I det gamle testamentet ba Gud om at de måtte lage i stand en bolig som gjorde det mulig for Ham å bo midt i bland dem. I det nye testamentet, i 1Kor 3:16 skriver Paulus: «Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?». Det er kroppen vår det er snakk om, og den bærer vi med oss hele tiden. Troen er ikke en privatsak, noe vi kan gjemme bort i lønnkammeret eller ta frem når vi er på gudstjenesten søndag kveld. Nei, vår åndelige gudstjeneste holdes i vår egen kropp!

Egen bønnekalender

Det er laget en egen bønnekalender, og den første uken handler om nettopp dette tema. I dag, mandag 8. januar, er bibelverset vi stanser ved Rom. 12.1. Til ettertanke: «Min personlige gudstjeneste handler om fysisk tilstedeværelse sier Paulus. Ikke bare min ånd, men også kroppen skal bæres frem som levende for Guds ansikt. Det er altså ikke tanken som teller, men handlinger der jeg er levende tilstede».

I de neste 21 dagen vil vi søke Gud, både for oss selv og i fellesskap. Du er velkommen til våre bønnemøter, mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl 18.00.